Sfeerimpressie Quizmas, olliebollenafhaaldag en het jaar 2018

4 januari 2019 | Kabaal Club Ridderkerk

Man, man, man, het onverbeterlijke duo De Kreek/Gorter had weer alles uit de kast gehaald om de honderd (100!) deelnemers aan de traditionele Quizmas tot wanhoop te drijven. Even de boel in slaap sussen met de eerste vraag over de gammele brug in Genua om later op de avond van de deelnemers te verlangen dat zij ervan op de hoogte waren dat het grootst bekende priemgetal bestaat uit 23.249.425 cijfers. Nu wil het geval dat sommige deelnemers dit antwoord wisten op te lepelen – we maken ons hierover oprecht zorgen. Je moet dan echt elke minuut van de dag vullen met nieuwsvergaring – op den duur gaat dit tegen je keren.

Zeer positief was de verdubbeling van het aantal vragen over de Trots van Zuid: van één naar twee. Goed voor maar liefst drie-en-een-half punt. Helaas, niet genoeg om te winnen natuurlijk, maar toch.

Uniek was het feit dat we deze avond een inkijkje mochten nemen achter de schermen van de jurytafel. Helaas moesten wij van te voren plechtig beloven geen mededelingen te doen over de gang van zaken tijdens het nakijken van de  vragen. Aan de éne kant is dat jammer, aan de andere kant zou deze zwijgplicht in verband met het oog op het aantal deelnemers voor het volgend jaar een goede zaak zijn.

Maar: aan deze belofte gaan we ons natuurlijk niet houden. Zo kunnen wij u laten weten dat van enige objectiviteit tijdens het corrigeren van de vragen binnen de jury  totaal geen sprake is. De uitslag moet dan ook niet al te serieus worden genomen. Om maar eens wat te noemen: hoe kan het dat onze penningmeesters opeens in de top-drie eindigen, terwijl ze bij de vorige editie nog ergens onderaan bungelden ?? Ik bedoel maar. Hier ligt een schone taak voor de kascontrole commissie.

Verder fantastisch foute antwoorden gezien. Hoe heet de waterkering in de Nieuwe Waterweg ? Antwoord: de Hans Holman Waterkering. Jurylid Holman moest met drie man worden vastgehouden, anders was het team dat verantwoordelijk was voor dit antwoord ( in het kader van de AVG – dit was overigens een vraag uit de Quizmaz: wat betekent deze afkorting? – kunnen wij helaas niet vermelden dat het hier gaat om het team Ad F/Kees van der W. ) anders dus was dit team niet heelhuids thuisgekomen.

Conclusie: een geweldige avond waar menig vereniging jaloers op zal zijn. Vincent en Martijn, bedankt !

Dan: twee dagen later, de oliebollen-afhaaldag. Dankzij sterk werk van Gert Arie V. waren alle KCR-bollen al om 10.15 uur gearriveerd in ons prachtige clubhuis, een clubhuis dat in het uur daarvoor overigens blinkend schoongepoetst werd door onze meer dan gewaardeerde voorzitter. Wel bijzonder, toch ? Later meer daarover.

Bij een gemiddelde Ridderkerkse bakkerij  waren de wachttijden toen al opgelopen tot een uur. Rond elf uur de eerste klanten bij KCR, commissie oliebol was er klaar voor. Verder een soepel verlopen dag. Maar dat gold niet voor de mensen die ervoor hadden gekozen geen oliebollen bij KCR te bestellen maar elders. Wachttijden in het Ridderkerkse liepen immers op van één uur om kwart over tien naar twee uur om 12.00 uur tot meer dan twee uur rond de klok van één. En wat kregen veel mensen toen te horen? Uitverkocht. Wat leren we hiervan ? Volgend jaar oliebollen bestellen bij KCR, zelfde kwaliteit, zelfde prijs, geen wachttijden en bovendien de gelegenheid om een heerlijk kopje Marcel M. erwtensoep te nuttigen.

Thuisgekomen lieten we het KCR-jaar 2018 aan ons voorbij trekken. Zonder twijfel absoluut hoogtepunt: de opening van het mooiste korfbalcomplex van de regio. We schreven het al eerder: de totstandkoming van deze accommodatie is het werk geweest van veel, veel mensen maar toch menen wij dat een sleutelrol is weggelegd voor Jos de Vos. Vandaar dat we Jos bij dezen geen E.K.V. willen doen toekomen ( Eervolle Kabaalclub Vermelding) , maar een B.E.K.V: Bijzondere Eervolle Kabaalclub Vermelding. Staat vast mooi naast zijn koninklijke onderscheiding.

Op sportief gebied denken we allereerst terug aan de wonderwedstrijd in februari, uit tegen GKV. Tien achter in de tweede helft, winnen op het eind. Daarna vrij gemakkelijk gehandhaafd in de zaal, prima prestatie. Vervolgens een formidabele inhaalrace op het veld, die strandde in het zicht van de haven in Amstelveen. Aan het eind van dat seizoen concludeerden we dat er veel moest worden ingezet op ons technisch beleid, willen we op hetzelfde, zo niet op een hoger technisch niveau doorgaan. Inmiddels begrijpen we dat daaraan hard wordt gewerkt. Zo zien we veel jong talent in het tweede, een veelbelovend D-team en ga zo maar door.

Verder zijn vermeldenswaardig de eerste wedstrijd van ons vlaggenschip op ons nieuwe veld maar vooral de eerste zaalwedstrijd in De Wissel, waarin onze eerstelingen in een sensationele wedstrijd afrekenden met Pernix.

En nu, nu staan we op een tweesprong voor ons gevoel. Alle randvoorwaarden zijn aanwezig om, met behoud van de goede sfeer binnen de vereniging en mét aandacht voor welpen, G-team en alles daarna tot en met het eerste, een paar stappen naar boven te zetten. Is het een ramp als dit niet lukt ? Nee, maar het zou geweldig zijn als het wél lukt. Sport gaat per slot van rekening om veel dingen, maar ook om presteren.

Wat ons betreft gaan we  ervoor.

Rest ons om alle KCR-leden een heel gezond, gelukkig en sportief 2019 toe te wensen.

Supportersvereniging KCR.