Loopt Jumbo-actie uit de hand ??

5 maart 2017 | Kabaal Club Ridderkerk

Sfeerimpressie Jumbo “sparenvoorjesportvereniging” actie.

Zojuist vernamen wij via Twitter en zelfs via Teletekstpagina 636 (voor de jongere lezers: Teletekst is een soort digitale krant die veel geraadpleegd  werd voordat Twitter, Facebook, Instagram en soortgelijke verspreiders van veelal nepnieuws bestonden – heerlijke tijden maar dit terzijde), vernamen we dus dat onze gewaardeerde burgemeester een noodverordening heeft uitgevaardigd met als middelpunt de Jumbo-vestiging in de Koningshof. In een straal van 1,5 kilometer van genoemde vestiging is het daarbij verboden om zich met meer dan twee personen tegelijk op te houden. Twee ME-busjes met de daarbij behorende krachtpatsers houden hierop inmiddels toezicht. Boze tongen (o.a. afkomstig vanuit een beachvolleybalvereniging in oprichting zo begrijpen we) beweren dat dit te maken heeft met het assertieve beleid dat KCR voert rondom deze actie. Onzin natuurlijk.

Wat wij deze week hebben waargenomen is het volgende. Voor de ingang van de Jumbo-vestiging is een aantal KCR-enquêteurs actief. Deze veelal zeer charmante, langbenige en blonde KCR-dames (team Alfa) stellen argeloze Jumbo-klanten slechts één onschuldige vraag: ”Bent u geïnteresseerd in sport?”. Wordt er een ontkennend antwoord gegeven dan komt de Bravo-groep in actie. Dit zijn onze kangoeroes – je ziet ze snel over het hoofd en dat is ook de bedoeling. Zij plakken ongemerkt een KCR-ministichter op de boodschappenwagen van de niet-sportieve winkelaars. Mensen met een rollator krijgen sowieso een sticker.

Daarna komt de Charlie-compagnie in actie. Dit peloton bestaat uit als vakkenvullers vermomde KCR-leden, meestal spelend in een A- of B-ploeg. Op onbewaakte momenten  voegen zij artikelen met een hoge waarde toe aan de bestickerde wagens. Immers, hoe hoger het bedrag op de kassabon straks, hoe meer sportspaarpunten. Over hoe we deze punten bemachtigen straks meer. En mensen die hun producten zelf scannen hoor ik oplettende lezers denken? Opgelost. Onze ICT-afdeling van de supportersvereniging heeft een aantal dagen geleden het gehele Jumbo-scannetwerk gehackt, zodat ook op die manier extra waarde aan de niet-sportieve boodschappenwagens kan worden toegevoegd.

Dan: het moment van de waarheid. Afrekenen bij de kassa. Wilt u koopzegels? Heeft u een parkeerkaart nodig? Spaart u mee voor de sportpunten? Jumboklanten met een KCR-sticker op hun wagentje vertonen bij de laatste vraag een meer dan lege blik. En precies op dat moment komt het B-peloton van team Alpha (de onschuld uitstralende meiden van de enquête – zie hierboven) in actie. Deze dames hadden zich namelijk inmiddels op een slimme manier opgesteld achter de nietsvermoedende a-sportieve klant. ”Mag ik dan uw punten hebben mevrouw/mijnheer?”. Bijna geen klant durft vervolgens nee te zeggen. Gebeurt dat toch, dan is het de beurt aan het Delta-team, tot dit moment uit het zicht gehouden. Team Delta bestaat uit KCR-bikkels van boven de 1.90 meter. Daar hebben we er best veel van. Deze mannen vormen een cirkel om de weigerachtige Jumbobezoekers en informeren vriendelijk of de punten toch niet kunnen worden overhandigd? Dat werkt. Slechts in één bij ons bekend geval moest een klant languit op de lopende band worden gelegd om het verzoek wat meer kracht bij te zetten, maar dat was een uitzondering.

Inmiddels staat KCR op eenzame hoogte in de tussenstand (op dit moment – vrijdagavond 20.24 uur – zien we zesentwintighonderddrieëndertig punten voor KCR. Direct de huiskamervraag, deze is lastig. Wat is de waarde van deze 2633 punten uitgedrukt in euries, als het totale Jumbo-budget € 5000,- is en het tot nu toe door alle deelnemende verenigingen gespaarde puntentotaal 6470 is ? Alleen deze formulering op zich is al ingewikkeld genoeg lijkt ons. Diegene die als eerste het juiste antwoord aanlevert bij de Kabaalclub ontvangt een gratis frisbee bij de komende thuiswedstrijd van het eerste).

Nou, meer dan dit hebben we niet kunnen waarnemen. Geen enkele aanleiding tot een noodverordening lijkt ons. KCR is gewoon iets fanatieker dan de rest. En dat zijn we in alles, vandaar dat we inmiddels staan op een hoog sportief – en sociaal betrokken niveau.

In de wandelgangen wordt er druk met Jumbo onderhandeld over een sponsor-overeenkomst, daarover later meer. Volgend weekend gelukkig weer een volwaardig korfbalprogramma! Zo, nu eerst even spaarpunten invoeren. Vandaag zestien (16 !) extra punten van de mensen voor mij in de rij gekregen, en dat is nou eens wel echt waar…

Supportersvereniging KCR.