Sfeerverslag Hearrenfean 1 – KCR 1

28 januari 2017 | Kabaal Club Ridderkerk

Afgelopen zaterdag geen gewoon uitprogramma, maar een echte Korfbal Expeditie. Al om 10.30 uur vertrok de bus voor het eerste traject, richting Sassenheim ( da’s 63 km). Op weg naar de hoofdklasse haalden onze tweedelingen soepel de beide punten op, daarover later meer. Rond de klok van twee verder richting Hearrenfean, goed voor 158 kilometers. Paspoortcontrole aan de grens van Fryslân. Twee KCR-supporters die daarop niet gerekend hadden moesten worden achtergelaten, maar we beloofden hen op te pikken tijdens de terugreis.

Inmiddels waren uit alle windrichtingen KCR-supporters onderweg naar de Blauw-Withal: laat vertrekkers uit Ridderkerk, echte diehards die eerst in Tilburg de A1 naar de overwinning hadden geschreeuwd ( Tilburg-Hearrenfean, goed voor 212 kilometers…) en ga zo maar door.

De Friezen waren merkbaar verrast door de kleine Ridderkerkse invasie met het daarbij behorende kabaal. Een groepje heel enthousiaste jongelingen brulden voortdurend de tekst: “Friesland hoort niet bij Nederland” de zaal in. Sommige Friezen waren hierdoor not amused. Jammer.

Prachtig spandoek overigens in deze hal met de legendarische tekst: “it giet oan !”

(tijd voor de eerste huiskamervraag: wie durft nu zonder te googelen alle elf steden van de Tocht der Tochten op te lepelen? Is lastiger dan je denkt….). Verder viel de Friese mascotte op, een soort beest zo leek het. Een wolf ? Een hond ?? Een ijsbeer ? We weten het niet precies.

Niemand spreekt trouwens Fries hier, heel vreemd.

Wedstrijd begint. Nu is het zo, dat naast de Blauw-Withal het Thialf-ijspaleis staat. Sinds de moord op Bonifatius bij Dokkum ( tweede huiskamervraag: wanneer was dat ? Je hebt nu wel al een stad voor vraag 1) is Jan de Jong daar ijsmeester. Net op het moment dat de bal voor het eerst in het KCR-aanvalsvak is beland en het uitvak er goed voor gaat zitten, zet de ijsmeester de vriesmachines aan. Dat betekent dat de helft van Hearrenfean zonder stroom komt te zitten. Gevolg: één schotklok geeft de geest. Paniek. Een paar stoere Friezen aan de slag met hamers, beitels en zagen. Klok werkt weer, dat is mooi. Jammer alleen dat op hetzelfde moment de andere klok zwart werd. Wisselstroom ?? Een koerier werd met spoed op weg getuurd naar Thiaf (op Friese doorlopers) met de boodschap: fuortendaliks stopje mei friezen ! In de Blauw-Withal werd inmiddels een enorm verlengsnoer uitgerold op weg naar een stopcontact in Snits (let op, weer een aanwijzing voor huiskamervraag 1). In ieder geval, de beide klokken raakten weer aan de praat. Onze rood-blauwen hadden tijdens de onverwachte break goed de focus behouden en openden de score. Een matige eerste helft, veel onnodige fouten en zeker niet het niveau van de laatste thuiswedstrijd. Toch netjes gelijk bij rust: 11-11.

In de tweede helft een sterker KCR, maar net als in de thuiswedstrijd weigerden de koppige Friezen te capituleren. Sterker nog, twee keer een minimale achterstand voor onze eerstelingen. De spanning liep hoog op, opnieuw een bloedstollendezenuwslopendejebijt-aljenagelservanafmigraineveroorzakende wedstrijd. Sommige KCR-supporters raakten zo bevangen door de spanning dat de juiste toetsen van de telefoon niet meer gevonden werden zodat allerlei verwarrende tussenstanden de wereld in werden gezonden. Eindelijk, eindelijk, diep in de tweede helft werd het gewenste gat van vier doelpunten geslagen. Zelfs een gemiste strafworp in de laatste minuten kon de pret niet meer bederven, eindstand

23-21 in Ridderkerks voordeel. Dat zijn dus drie achter elkaar gewonnen wedstrijden, hatsaflats.

Voor de deur van de Blauw-Withal op weg naar de bus voor de terugtocht (192 kilometer, brengt het totaal op vierhonderddertien kilometers, daar doet een normale ploeg een heel seizoen over) besluiten enkele supporters wat Bengaals vuur af te steken om de overwinning te vieren. Nu wil het toeval dat pal naast de Blauw-Withal een enorme brandweerkazerne staat – aan de omvang te beoordelen niet alleen de kazerne van Hearrenfean maar van alle noordelijke provincies. Een oplettende brandweerman ziet de rook en rode gloed en denkt: de sporthal staat in de fik ! Onmiddellijk de noodklok geluid. Na korte tijd arriveert de stoombrandspuit, getrokken door zes gitzwarte Friese volbloedpaarden. De jonge honden zaten inmiddels met een onschuldig gezicht al in de bus.

In Hearrenfean bleef het vervolgens lang, lang onrustig….

Dat geldt ook voor de KCR-bus, zeker op het moment dat onze tweedelingen te horen kregen dat de naaste concurrent Speelt Korfbal Fair-2 de punten had verspeeld. Vijf punten voor ! Dat kan niet meer verkeerd gaan. In het feestgedruis werd vergeten de twee achtergelaten KCR-supporters die waren gestrand bij de paspoortcontrole op te pikken. Zij hebben inmiddels onderdak gevonden bij een Fries gastgezin.

Het worden drukke tijden met kampioenskansen voor het tweede, A-1, A-2 en de A-3. Gekkenhuis.

Tijd voor de huiskamervragen. De meeste mensen weten er een stuk of vier, vijf: Ljouwert, Snits, Boalsert, Dokkum. Daarna wordt het lastiger: Drylts, Sleat, Starum, Hylpen, Warkum, Harns en Frjentsjer. Wat valt op in dit rijtje ?? Geen Hearrenfean, haha, daar komt de Tocht der Tochten helemaal niet. Nu maar eens proberen deze plaatsnamen om te zetten in Algemeen Beschaafd Nederlands. Tip: begin met Dokkum. Een mooi bruggetje naar de tweede huiskamervraag: iedereen weet dat Bonifatius in 754 werd vermoord bij Dokkum.

Tot zover, op naar KVZ-thuis waarin het degradatiespook definitief verjaagd kan worden. Verder hebben we uitgerekend dat het tweede zaterdag al kampioen kan worden als de concurrenten punten verliezen ?? Die kans is niet zo groot, maar je weet het nooit.

groet,