Piet, vaarwel

22 september 2020 | Kabaal Club Ridderkerk, Nieuws

Deze week bereikte ons het trieste nieuws dat Piet Klootwijk, “ouwe Piet”, is komen te overlijden. Niet alleen voor KCR, maar voor veel andere verenigingen en voor het korfbal in zijn algemeenheid heeft Piet veel betekent.

Piet ademde korfbal, Piet at korfbal, Piet dronk korfbal, Piet, dat wàs korfbal.

In de eerste jaren van KCR hebben we Piet meegemaakt als lid van de technische commissie. Piet had daarbij een uitgesproken mening die hij niet onder stoelen of banken stak. Of het nu ging over het eerste team, schoolkorfbal, kangoeroes of het G-team: Piet had zijn mening klaar. Vaak werd het laat, erg laat op deze avonden. Als Piet eenmaal op zijn korfbalpraatstoel zat, dan kon hij lang van stof zijn.

Graag stonden of zaten we naast Piet tijdens wedstrijden van het eerste. Want Piet zag dingen die wij totaal niet in de gaten hadden. ”Kijk”, zei Piet, “je ziet toch wel dat bij het verdedigen het halve team de voeten verkeerd neerzet?” Nee, dat zagen wij niet, echt niet Piet.

En man, wat was hij kritisch. Mensen die Piet wat minder goed kenden hadden het over mopperen. Maar dat was het niet. Piet nam geen genoegen met goede prestaties, het moest super zijn. Want KCR, zijn club, moest zich niet neerleggen bij een plekje in de overgangsklasse, er zat veel meer in zo meende Piet. Talloze trainingsavonden stond hij langs de kant, de laatste jaren weggedoken in zijn warme jas, hoofd verborgen in de bontkraag, shaggie binnen handbereik. Training analyseren, spelers bekijken, praatje maken, praatje maken, praatje maken.

Jammer dat Piet geen boek heeft geschreven met daarin al zijn korfbalanekdotes. Want om te winnen heeft Piet veel, laten we het noemen, trucjes uitgehaald, als speler en later als trainer. Prachtig.

De laatste jaren liet zijn lichaam hem steeds vaker in de steek. Ziekenhuis in en ziekenhuis uit. Een aantal keren leek Piet de strijd te verliezen, maar telkens krabbelde hij weer op. Taai, dat was hij.

Maar ondanks deze taaiheid was het voor Piet de laatste maanden niet meer mogelijk om zijn weg naar KCR te vinden. Weinig mensen hebben zich gerealiseerd hoe erg Piet dit miste.

Want Piet, ouwe Piet, dat wàs korfbal.

We gaan je missen Piet.

Rust zacht.