Sfeerimpressie Merwede – KCR

6 februari 2023 | Kabaal Club Ridderkerk, Nieuws

Merwede uit, dat leek geen appeltje-eitje wedstrijd te worden. Inmiddels weten we beter. Onze eersteling lieten in een formidabele wedstrijd zien dat we dit verkeerd hadden ingeschat. Sterker nog, na afloop hoorden we mensen spreken van een boomgaard/legbatterij wedstrijd. Waarmee een nieuwe uitdrukking is geboren.

Maar laten we bij het begin beginnen. Zoals zo vaak was er een grote maar vooral luidruchtige schare KCR-supporters afgereisd naar een uitwedstrijd. Een groepje Merwede-mensen lette niet goed op en kwam midden tussen ons in te zitten – zij hadden daar later spijt van, wij vonden het amusant.
Inschieten. Demi neemt een vrije bal. Zit. Een tweede vrije bal. Zit ook. Derde vrije bal. Bingo. En haar eerste vrije bal in de wedstrijd? Natuurlijk, die zat ook. Mark, die vandaag dikke maatjes werd met zijn tegenstander, gaat drie meter achter de paal staan met zijn rug naar de mand. Balletje over zijn hoofd – doelpunt. Echt waar, we verzinnen het niet.

De eerste minuten waren bepaald geen voorbode van de demonstratiewedstrijd (om de woorden van coach Wim te gebruiken) die zou volgen. De eerste aanval kon geen potten breken, de 2-0 achterstand was dan ook onvermijdelijk. Tot 5-3 bleef de thuisploeg de bovenliggende partij. Daarna volgden zes Magische Minuten. Alle, maar dan ook werkelijk alle ballen vielen binnen. Schotpercentage League-niveau. Daarnaast supersterk verdedigen met veel onderscheppingen. In één ruk van 5-3 naar 5-12. Feest op de tribune, zelfs een beetje ongeloof. In de slotfase van de eerste helft trakteerde Remon ons nog op een prachtige doorloopbal en maakte Thom zijn reputatie als Master van de Rebound nog maar eens waar. 11-19 voor. O ja, in de Combinatie las u vorige week wellicht dat Remon inmiddels 1000 doelpunten heeft gescoord in dienst van KCR (competitie plus beker). Dat klopt, maar net als indertijd bij Mark gaan we stilstaan bij zijn 1000-ste competitie doelpunt, we zijn onze aanvoerder dus echt niet vergeten. Als we alles goed hebben bijgehouden staat de teller nu op 968. Twee wedstrijdjes nog dus.

Vlak na rust een mini-dipje, maar daarna kwam de KCR-machine weer op gang. Veel mooie momenten in het tweede bedrijf. Stephan stuurde zijn tegenstander volledig het bos in en rondde met een heel relaxte doorloper af. “Mulder in Oranje” klonk het vanaf de tribune, lachen. Na tien minuten gebeurde dat nogmaals, heerlijk. Dawn scoort uit een prachtig mandloos schot. Demi en Sabine dollen de Merwede-dames waarna Sabine het dubbelspel bekwaam afrondt – even daarna blokte Sappie op formidabele wijze een schot-in-wording, altijd mooi om te zien. Naomi (bij haar debuut een paar weken geleden nog zo zenuwachtig dat ze haar eigen voornaam niet meer wist) liet zien dat ze zich razendsnel heeft aangepast aan het eerste en pikte lekker haar doelpunten mee. Mark rondde een fijne assist van Demi af met een eenhandig doelpunt. Mark trouwens vocht verbeten duels uit onder de paal waarbij steeds meer dit beeld ontstond: zijn tegenstander botste op de paal en/of lag op de grond terwijl Mark de bal in zijn bezit had en zijn heer bemoedigend toesprak. Tsja…

Remon balletje achter zijn rug. Invaller Natasja eerste balcontact: doelpunt. De herstelde Floris krijgt minuten en kan terugkijken op een 100% score ( één uit één, maar toch). Ook Marij en Thijmen krijgen weer speelminuten. Eindstand: 18-33. We plaatsen deze uitwedstrijd in het rijtje Maassluis uit (kampioenschap), GKV uit (achterstand van 10 doelpunten omgebogen), ONDO uit (winst in de eerste play-off wedstrijd met een geweldig KCR-vak).

Nu is het zaak geen misstappen te maken in de ogenschijnlijk eenvoudige twee komende thuiswedstrijden. Waken voor een Emmen/Volendam trauma dus. Daarbij willen niet te ver op zaken vooruitlopen, maar in deze vorm lijkt het kampioenschap weer helemaal binnen bereik. Ook de C-1 en A-1 hebben goede kansen op het kampioenschap – het kan dus een prachtig seizoen worden. En de E-7? 16-0 gewonnen haha.

De Trots van Zuid tenslotte sloeg opnieuw een aanval van een concurrent af en staat nu al zo’n vier maanden aan kop.

Zaterdag DVS thuis, we verwachten een bomvolle Wissel.

Kabaalclub Ridderkerk,