Sfeerimpressie VEO – KCR

4 december 2023 | Kabaal Club Ridderkerk, Nieuws

Na de misschien wat moeizame overwinning op de sympathieke feestbeesten van Erasmus in de laatste thuiswedstrijd (daarover later meer) wachtte voor het eerste afgelopen zaterdag opnieuw een soort examen. De wedstrijd tegen Oranje-Wit van ruim twee weken geleden was immers de eerste echte test geweest deze zaalcompetitie. Voor dit examen glansrijk geslaagd, zo weten we inmiddels. VEO-uit werd ingeschat als een nog lastigere te nemen horde. Maar ook deze hindernis werd genomen, zodat na vier wedstrijden de conclusie is dat het team van Steven de trotse koploper is. Zaterdag nu eerst een thuiswedstrijd tegen Vriendenschaar (zeker niet te licht opnemen !), daarna komen de naaste concurrenten Beemster én Purmerend op bezoek in de Wissel. De eerste helft spelen we tegen Beemster, tweede helft tegen Purmerend. Of andersom, dat ligt eraan wie de toss wint. Overigens opgericht in 1914, dit B.E.P. Omdat deze vereniging al zo lang bestaat mag er blijkbaar met twee teams uitgekomen worden, tsja. Maar laten we niet te veel op de zaken vooruit lopen.

Dus terug naar Voorburg. Hectisch, zo omschreef onze hoofdtrainer de wedstrijd in sporthal  De Essesteyn. In de eerste helft dreigde de thuisploeg op enig moment de wedstrijd naar zich toe te trekken, maar in de slotfase van het eerste bedrijf zorgden drie treffers op rij ervoor dat onze eerstelingen met een gelijke stand de rust ingingen.

Na de rust een sterker KCR, dat verzuimde om de genadeklap uit de delen. Dat zorgde voor een heel spannende slotfase (16-17,17-18, 18-19) , maar een door Floris koelbloedig benutte strafworp zorgde tenslotte ervoor dat de punten mee naar huis gingen. Terugblikkend op het duel liet Steven weten dat vooral werklust en beleving, twee zaken die tegen Erasmus wellicht wat minder waren, aan de basis stonden van deze fantastische overwinning. Dat zijn ploeg op de beslissende momenten de van te voren afgesproken taken prima uitvoerde én goed luisterde naar de coach was daarbij zeker niet onbelangrijk.

Nog even terug naar de thuiswedstrijd tegen Erasmus. Al bij het opvragen van de acht namen voor het voorstellen bleek dat we hier te maken hadden met een heel leuke tegenstander. Maar ook een tegenstander die in de tweede helft weigerde de handdoek te werpen. Zowel bij 17-12 als bij 20-16 leek een beslissend gat geslagen, maar het studententeam bleef knokken voor wat het waard was en kroop terug tot 21-20. De gelijkmaker hing in de lucht, maar het was Thomas die vlak voor tijd de wedstrijd in het slot gooide (22-20), waarna Reinier in de allerlaatste seconde treffer nummer 23 liet aantekenen.

De derde helft werd opgevrolijkt door een heel gezellige zangeres, Petra Simonse. Het was vervolgens het team van Erasmus dat helemaal losging en net niet op de tafels stond te dansen, maar dat scheelde niet veel. Geweldig. Om 0.45 uur zijn de Erasmianen met zachte dwang buiten gezet. Komen we meteen toe aan de huiskamervraag. Iedereen weet dat het standbeeld van Erasmus in Rotterdam voor de Laurenskerk staat – maar welk boek heeft hij in zijn hand? Das Kapital is fout en ook het telefoonboek van Rotterdam is niet het juiste antwoord.

Verder is er binnen het eerste een ‘Ranglijst Zevenklappers” geopend. Dit is de stand:

1. Floris-Jan: tweemaal
  2. Reinier: eenmaal
  3. Thomas: eenmaal

Thomas heeft inmiddels verontwaardigd gebeld met de vraag waarom hij derde staat, en niet tweede. Heeft te maken met het alfabet Thomas. Ook schijnt er een ranglijst gele kaarten te bestaan, maar die gaan we niet publiceren natuurlijk.

De jonge honden van het vierde hebben verder elke week praatjes voor tien (“opnieuw overtuigend gewonnen”, zo lezen wij voortdurend), maar zij verzwijgen daarbij dat ze in de rust telkens achterstaan en heel veel doelpunten tegen krijgen. Dit hoorde wij van een speler uit dit team die natuurlijk anoniem wil blijven (hij rijdt op een scootmobiel). Eens kijken of we dit team aanstaande zaterdag ook nog horen na een bezoek aan koploper PKC-5.

Wel, op naar hopelijk twee heerlijke thuiswedstrijden. En vergeet niet om oliebollen te bestellen, op is op!

Kabaalclub Ridderkerk,