Sfeerimpressie anderhalve meter afstand

27 maart 2020 | Kabaal Club Ridderkerk

Tsjonge, tsjonge, tsjonge, wat missen we jullie, al die mooie mensen die KCR vormen. We smachten zelfs naar een vervelende, irritante tegenstander, een partijdige scheidsrechter of een kansloze nederlaag. Natuurlijk komt er een einde aan deze bizarre periode, maar echt grappig is het natuurlijk niet. Ons advies: blijf alles in de juiste verhoudingen zien, vooral sociale media maken Covid-19 ( laten we duidelijk zijn, een niet te onderschatten virus, dat begrijpt iedereen !) groter dan het is. Autorijden is bijvoorbeeld nog altijd een eind gevaarlijker dan in deze tijd winkelen bij Albert Heijn.

Ons motto in deze tijd halen we uit het boek “La peste” van Albert Camus. Heel Nederland doet nu overigens of het dit boek heeft gelezen, geloven we niets van, best taaie materie en Frans is een mooie maar ook moeilijke taal. Maar goed, Camus schreef: “We leven in absurde tijden, het is belangrijk je bewust te zijn van deze absurditeit”. Ja, ga daar maar eens over nadenken…

Maar zoals alles heeft ook deze periode van het sociaal afstand nemen voordelen. Elke nadeel hebt zijn voordeel, toch ? Zo vinden we het zelf heerlijk dat allerlei verplicht bij te wonen verjaardagen niet doorgaan, ook (en nu raak ik een gevoelige snaar) het schrappen van het Songfestival werd in het kantoor van de Kabaalclub met instemming begroet, datzelfde geldt voor koningsdag. Nee, we gaan dit woord echt niet met een hoofdletter schrijven.

Wat redt ons in deze barre tijden?? Natuurlijk de #StayAtHomeKCRquiz. Een heerlijk initiatief van onze theaterberoemdheid en ons statistiek-wonder. Zonder ook maar een vraag te hebben gezien wisten we al het antwoord, een woord dus van twaalf letters: C O R O N A V I E R U S. Maar we hebben afgesproken dat we dit niet zouden verklappen, dus dat doen we ook niet. Nu even naar de vragen.

De eerste vraag was op te lossen, maar dat kostte wel wat tijd. Maar ja, tijd hebben we genoeg op dit moment. We hebben allereerst alle foto’s van spelers van het eerste uit de geschiedenis van KCR opgezocht, daar een silhouet van gemaakt en uitgeknipt, en dat gelegd op de foto uit de vraag. Pffff, wat een werk. Maar de silhouet van onze vorig jaar gestopte topspeelster Karin V. paste perfect. Zo, de eerste letter is binnen, de K.

Dan: kwartfinale beker. Makkelijk te googelen. PKC stuurde toentertijd, overmoedig als het was, hun derde team. Eerstelingen van de mensen uit Papendrecht op de bank, voor het geval dat. En dat geval kwam, gelijke eindstand, verlengen dus. Richard Kunst erin, tegen Mark. Kunst zou het wel even doen tegen dit kleine mannetje uit Ridderkerk. Mooi niet dus. Mark maakt een beweging waarvan Kunst nu nog wel eens duizelig wakker wordt, wandelt er voorbij, maakt tijdens zijn doorloopbal vier vluchtelementen waarop Epke Z. jaloers zou zijn en rondt vervolgens koeltjes af. Exit PKC. Letter M. erbij.

En toen kwam dat logo, de eerste echt serieuze vraag. Veel groen, wit en zwart. We twijfelen nog tussen Keep-Fit, Trekvogels en natuurlijk Groen Wit uit Deurne. We gokken op Keep-Fit, dus een F als derde letter.

Een K, M en F. Kunnen we daar het woord C O R O N A V I E R U S van maken ?? Twijfelachtig, maar er komen nog meer vragen, dus wie weet.

Wat valt er verder te vermelden uit het Corona-tijdperk ?

Ridderkerk heeft er een paar bezienswaardigheden bij. De eerste ontdekten we toen we een rondje rond de Crezéepolder liepen. Juist, het milieupark. Waar je vroeger bij de Sixtijnse kapel een bordje zag met de tekst:”Waiting time three days”, daar zag je dit bord nu bij de ingang van de vuilstort. Maar dat was alleen zichtbaar voor de bestuurder van de eerste auto, dus er stond al snel een file vanaf de Brug over de Noord tot diep in Rotterdam-Zuid. Van alles werd aangevoerd, variërend van heel veel sportschoenen (zijn voorlopig toch niet nodig), schoolboeken (idem) en schoonmoeders ( wil je altijd vanaf).

Verder begrepen we dat er bij de Gamma ook sprake was van een gezellige drukte. Gelukkig hangen daar bij veel schappen centimeters, zodat het winkelend publiek gauw de juiste afstand van elkaar kon nemen. Wel veel gedrang om aan zo’n centimeter te komen, zo hoorden wij van onze buurman die na zijn Gamma-bezoek een naar hoestje heeft. Maar ja, hij rookt dan ook sinds jaar en dag Corona-sigaren. Wat ?? Jazeker, deze bestaan echt!

Genoeg absurditeiten voor dit moment.

Let goed op jezelf en je naasten.

Kabaal Club Ridderkerk.