Sfeerimpressie Quizoliebolmasweekend

31 december 2023 | Kabaal Club Ridderkerk, Nieuws

Persoonlijk vonden we de laatste shoot-out vraag de mooiste van heel de avond: hoe lang was het prachtige spandoek dat op 14 mei werd uitgerold in De Kuip voorafgaand aan de kampioenswedstrijd van de Trots van Zuid? Daarbij hoopten we dat de drie geweldige koppels die deze vraag moesten beantwoorden allemaal het juiste antwoord zouden weten (543 meter, standaardkennis), want de volgende shoot-out vraag zou in dit geval zijn geweest: welke 16 jaartallen staan vermeld op dit doek (ook standaardkennis)? Maar nu komt het: daarachter zat deze vraag: hoeveel doelpunten scoorden de Trots in deze 16 kampioensjaren? En dat is geen standaardkennis meer (1014).

Maar goed, zover kwam het dus niet. Na het beantwoorden van de eerste shoot-out vraag mocht het duo Sikko Jansen/Nick Schinkelshoek de felbegeerde trofee ontvangen uit handen van onze theaterberoemdheid, Martijn G. Martijn was er samen met zijn trouwe compagnon, tevens onze huisstatisticus Vincent de K in geslaagd om alweer voor de tiende keer een geweldige avond neer te zetten, waarvoor namens alle aanwezigen dank.

Onzichtbaar voor de deelnemers was de avond begonnen met een zeer serieuze bijeenkomst van de jury. Wat daarbij absoluut niet naar buiten mocht komen was het feit dat er in de afgelopen tien jaar een geheime lijst is aangelegd van notoire valsspelers. We denken hierbij aan het ouderwetse afkijken, het drie keer met de pen tikken als C het antwoord is bij een multiple-choice vraag om zo een familielid te helpen, en meer recentelijk het gebruik van telefoon en smartwatch.

Onze theaterberoemdheid was heerlijk in vorm, zo bleek al ras. Eerst nog met jasje aan, eenmaal warm gedraaid zonder werden één voor één de vragen afgevuurd op de 48 aanwezige koppels, waarbij tussendoor ruimte was voor de nodige kwinkslagen naar de deelnemers. Aangezien we aanwezig mochten zijn bij het nakijken van de vragen konden we meegenieten van heerlijke foute antwoorden. Zo zagen we voorbij komen de taarten van Kaïn, Femke Bol die de 440 meter hordelopen won, de Freemantle Highway als laatste CD van de Rolling Stones, Roosmarijn Knol als opvolger van Mark Rutte en Hans Holman als opvolger van Olga Commandeur bij het programma “Nederland in beweging”. Verder zagen we dat één koppel bewust alle vragen foutief leek te willen beantwoorden en dat bevreemdde ons.

Kortom, een meer dan geslaagde avond. Eervolle vermelding voor de strak geklede bartijgers en de bikkels in de keuken.

Naar huis, omkleden en direct weer terug om stipt om 07.15 uur aanwezig te zijn voor de aftrap van de inmiddels ook traditionele oliebollenactie. In de weken voorafgaand aan dit weekend had Rob van V. de Commissie Oliebol om de twee uur bestookt met cijfers en grafieken waaruit de laatste stand van zaken bleek. De eindstand zag er tenslotte zό uit: ruim 2300 oliebollen met krent, 480 zonder en ruim 800 appelbeignets verkocht. Goed voor een recordwinst van € 1764,80 ! Nu is het natuurlijk niet zo, dat bakkerij Voordijk de oliebollen per zak aanlevert. Alle bollen (met en zonder krent) worden gewoon in een grote ton gekieperd, je krijgt en lege zakken bij met de boodschap: dank voor de bestelling en succes ermee ! Het was nu zaak om voor 11.00 uur alle bollen netjes verpakt klaar te hebben liggen als de eerste verkopers zich meldden. Met bloed, zweet en tranen lukte het om exact 10.56 uur de laatste zak te vullen. Daarna volgden zoals gewoonlijk twee heel gezellige afhaaluurtjes. Ster van de ochtend ongetwijfeld Moos de Vos, die in een onbewaakt moment drie oliebollen opsmikkelde. Kijk, jong geleerd, oud gedaan. Terwijl de wachttijd in het dorp bij de diverse oliebollenverkooppunten opliep tot ruim twee uur heeft geen enkele klant bij KCR langer dan 3 minuten hoeven te wachten. Bovendien was er natuurlijk de mogelijkheid om in een warm clubhuis na het ophalen van de bollen nog even gezellig met elkaar kletsen. Hierbij namens de Commissie Oliebol dank voor alle aankopen en het vertrouwen. Wat ons betreft tot volgend jaar.

De nazit ging geruisloos over in de einde-van-het-jaar bijeenkomst, zodat sommigen van ons zo’n 48 uur bij onze mooie club onder de pannen zijn geweest. Geen straf hoor.

Rest ons om alle KCR-leden een fantastisch en gezond 2024 toe te wensen. Natuurlijk hebben we daarbij sportieve vergezichten. Zo zien we ons eerste nog altijd de titel in de zaalcompetitie binnen slepen in de uitwedstrijd tegen BEP en zien we de Trots van Zuid na de volledige ineenstorting van de koploper na de carnaval (uit onderzoek is gebleken dat dit met clubs van beneden de grote rivieren heel vaak gebeurd) alsnog het kampioenschap prolongeren.

We gaan het zien.

Kabaalclub Ridderkerk,