Sfeerverslag Vriendenschaar – KCR

8 februari 2022 | Kabaal Club Ridderkerk, Nieuws

Grote opwinding bij de lokale weermannen- en vrouwen in Hardinxveld-Giessendam afgelopen zaterdag. Rond 18.10 uur kwamen verschillende meldingen binnen van het signaleren van een tornado in de buurt van sporthal De Wielewaal. Een blauw-rode nog wel.

Dat waren dus onze eerstelingen, die op een geweldige manier de thuisploeg van het veld aan het blazen waren. Floris opende het spektakel met een beauty: een eenhandige bal, over zijn hoofd met de rug naar de paal. Heerlijk, wat een begin. “Verdedigd”, liet iemand vanaf het thuisvak horen, niet gehinderd door enige kennis van de spelregels. Echt niet dus, gewoon een zuiver doelpunt. Dit was trouwens de eerste en de laatste keer dat we deze avond het thuisvak hebben gehoord, bijzonder.

In de tien minuten hierna schoot Sabine echt alles raak (driemaal achter elkaar!) en waren Remon en Gabriëlle ook direct doeltreffend. 3-6 voor dus, binnen acht minuten. Dit kon wel eens een leuke avond gaan worden, zo realiseerden we ons. Hoewel Vriendenschaar meer in balbezit was zorgde fanatiek verdedigen aan de kant van onze bikkels dat het schotpercentage van de thuisploeg aan de lage kant bleef. Gevolg: nooit werd het verschil kleiner dan twee treffers. Vlak voor de rust een tussensprint van ons vlaggenschip. Floris prikte er bij de stand van 9-11 binnen twee minuten twee in (de laatste met nog 4 seconden op de klok, altijd leuk) en Remon bracht vervolgens de stand op 9-14. Met een 10-14 werd de ruststand bereikt. De eerste supporters van Vriendenschaar gingen inmiddels naar huis.

Mocht de thuisploeg in de rust snode plannen hebben gesmeed, dan kwam daar niet veel van terecht. Floris was direct weer doeltreffend, daarna was het Gabriëlle die haar tegenstander volledig het bos in stuurde (prachtig om te zien) en afrondde met een fraaie doorloper. Nog geen minuut laten was ze vanaf de stip opnieuw doeltreffend.

Intussen bleek dat Patrick in de rust schijnbaar de opdracht had gegeven om minder dan geen ruimte te geven in de verdediging. Dat pakte formidabel uit. Vriendenschaar had er namelijk voor gekozen om in de tweede helft aan te gaan vallen voor “ons” vak. Heerlijk. Trouwens, het uitvak had iets beter gevuld kunnen zijn zo vinden wij, maar dit terzijde. Door het super strakke verdedigen zagen we ontelbare paniekschoten die kant nog wal raakten, laat staan de korf. Om de overigens heel relaxed fluitende arbiters (zo mogen we het graag zien) een handje te helpen riepen wij bij elk mislukt schot: ”Geen mand !”. Dit had niet een echt goede uitwerking op het toch al danig aangetaste zelfvertrouwen van de groene shirtjes, jammer. Bij het thuispubliek hebben we door deze acties ook niet dat je zegt veel vrienden gemaakt zo merkten we. Apart, je noemt jezelf toch niet voor niets Vriendenschaar, toch?? Maar goed, hierom niet getreurd. De zoemer van de schotklok stond al snel roodgloeiend, dat maak je niet vaak mee. Al spoedig zat de eerste ontluisterde puntspeler van de thuisploeg op de bank. Zes voor, vijf voor, zes voor, vijf voor… Eén keer een verschil van vier (15-19) maar daarna was het echt gedaan met de tegenstand. In tien heerlijke slotminuten liep het eerste uit naar de uiteindelijke 15-26 eindstand, waarbij we een sublieme eenhandige doorloopbal van Remon mochten bewonderen – onze aanvoerder was deze avond weer eens totaal ongrijpbaar en knalde er tien binnen. Pff, daar deden wij vroeger een haf seizoen over.

Onze conclusie: één van de beste wedstrijden van de laatste seizoenen, met name die tweede helft.

Zaterdag Swift op bezoek. Swift, daar hebben we goede herinneringen aan. Wie herinnert zich niet de bloedstollende beslissingswedstrijd tegen de Zeeuwen in Bergen op Zoom, bijna tien jaar geleden. Heel de wedstrijd achter, in de slotfase winnende goal van natuurlijk good old Stephan Mulder. Inmiddels zijn we de website van Swift aan het bestoken met wedstrijdverslagen en foto’s van deze legendarische wedstrijd, er mag gerust gesproken worden van een DDos-korfbalaanval. Om de Zeeuwen extra nerveus te maken laten we Stephan zaterdag mee warm lopen met het eerste, maar dat is dus geheim en mag absoluut niet bekend worden.

Wat valt er verder te melden over het afgelopen heerlijke sportweekend? Ons aanstormend talent  in de A-1 en B-1 pakte flink uit (respectievelijk een 27-8 en 22-2 overwinning) en ook de F-3 (15-0) en F-4 (20-4) waren heerlijk op dreef. Zondag liet de Trots van Zuid zien wie de enige echte club uit Rotterdam is, verder genoten we van heerlijke Olympische beelden.

Kortom, de nare lockdown lijkt alweer maanden achter ons te liggen, zo snel gaat dat.

O ja, zaterdag losse euries meenemen, we gaan er alles aan doen om de vertrouwde frisbee-actie weer te laten plaatsvinden.

Tot slot: Mark, beterschap, we hopen dat je er zaterdag weer bij bent.

Kabaalclub Ridderkerk,

Supportersvereniging KCR