Wedstrijdverslag RWA A1 – KCR A1

24 september 2019 | Wedstrijdverslagen

Na een wisselende start van de competitie, staan we met nog 3 ploegen met 0 punten onderaan. Tijdens de training zijn we spel specifiek gaan trainen om zo het samenspel binnen de vakken te vergroten. Met het middelste/middelste moet het positie spel gevarieerd worden en met het bal tempo moet de tegenstander tot fouten worden gedwongen. Nu blijft er nog een stap over die ik nog niet had geïntroduceerd, de teambuilding verhalen. Dit zijn korte verhalen waarbij de spelers moeten gaan nadenken: hoe gaan we alles team/vak deze wedstrijd winnen. Het eerste verhaal ging over een leraar dit een wit vel met een zwarte stip in het midden op de tafel legde en zei “draai het blad om en schrijf kort op het papier wat je als eerste ziet. Na 10 minuten werden  e papieren ingenomen. Na het lezen zei de leraar: “ deze test diende als les over positiviteit. Een ieder heeft zijn aandacht gericht op de zwarte stip”. Hetzelfde gebeurt in de wedstrijd. In de wedstrijd hebben we vaak een wit vel om naar te kijken, maar we richten ons vaak op de zwarte vlekken. We krijgen genoeg mogelijkheden in de wedstrijd om te vieren en te genieten. Met deze informatie begonnen we de wedstrijd tegen RWA. Deze tegenstander hebben we ook in de voorbereiding gehad en in de tweede helft ruim gewonnen. De eerste helft was gewoon goed, met als aandachtspuntje ‘je moet wel scoren’. De meeste kansen kwamen wel uit acties na een aanval in hoog baltempo, maar waren allemaal naar binnen gericht. De ruststand kwam daarom niet hoog uit 4-5 (Jack, Vonne, Daan, Steen en Jack). In de rust was ik zeer ontstemd over de variatie van het spel. Het spel was goed maar zonder schot en ik eiste ook dat dit veel meer ging gebeuren in de tweede helft. Soms is boos worden ook een  teken voor de groep, dat er iets moet gebeuren. Met die drive gingen we de tweede helft in en na 5 minuten stonden we met 4-7 voor met 2 afstandsschoten (Daan en Thomas). In een hoog tempo speelden we verder, maar nu met het schot er bij. Halverwege de tweede helft was de score al opgelopen tot 4-10 (Vonne en 2x Daan). De laatste stuiptrekkingen van RWA waren twee strafworpen en met nog 10 minuten te gaan kreeg Daan last van zijn kuit en kwam Reinier (KCR B1) erin en bracht de eindstand via een strafworp en een doorloop op 7-15. Ook Bonnie uit de B1 kreeg nog wat speelminuten, maar dat was te weinig om nog een doelpunt mee te pikken. De zorgen zijn nog niet over, want het spel houdt alleen stand tegen de wat mindere tegenstanders en we vallen te veel terug in het oude spel en daardoor is de verandering van het spel te traag en lopen we achter op het schema. Trainen doe je niet wat je al denkt te beheersen maar doe je om iets nieuws te leren en je kennis te verbreden. We hebben maar 1 training om daar een stap voorwaarts in te maken. Woensdag 25 september moeten we weer voor de beker spelen, uit tegen Oranje Wit A1 uit de Hoofdklasse en zaterdag uit tegen IJsselvogels.

Omdat we er minder dan 10 hebben door gelaten moest ik weer het verslag schrijven.

Peter Kooij trainer KCR A1